ポケジャーナル ポケモンソード・シールド考察・翻訳ブログ

ポケットモンスターソード・シールドの考察や海外記事の翻訳をしています。

Game Informerインタビュー記事①「マックスレイドバトルについて」


 

www.gameinformer.com

 

まとめると、

・マックスレイドバトルはポケモンGOのレイドバトルより前からあったアイデアだが、ポケモンGOの要素を参考にした

・協力プレイでみんなで気軽に楽しめるというコンセプト

・難易度にはかなり幅があり、ポケモンの強さによってレイドバトルの強さを選べる

・星の数でランクづけされていて、星5ランクはかなり難しい。今までのシリーズには見られない難易度

 

以下、Game Informerの特集記事の翻訳です。直訳すると長ったらしい文になるので意訳強めです。

ポケモンソード・シールドではたくさんの新しいシステムが導入されています。その一つがポケモンが巨大化するダイマックス・キョダイマックスシステムです。これらはバトルだけでなく、プレイヤー同士が協力して巨大なポケモンに挑むマックスレイドバトルでも見ることができます。

これらのシステムについて詳しく知るために開発者に話を聞きました。

Pokémon Sword and Shield are introducing myriad new mechanics to the series. One of the biggest new additions is the ability for Pokémon to grow to massive proportions. While this is most prominently on display in battles through the Dynamax and Gigantamax mechanics, players can also challenge powerful giant Pokémon in cooperative Max Raid Battles.

We spoke with the developers to learn more about these encounters.

大森氏「当初、マックスレイドバトルは「協力バトル」のような名称でしたが、ポケモンGOの協力レイドバトルが実装され、世界中のポケモンファンにこの言葉が広まりました。1体のポケモンに対し協力しあって戦うというコンセプトは、実はポケモンGOでレイドバトルが実装される以前からありましたが、人々が同じ場所に集まり協力するという体験をどれだけ楽しんでいるかをポケモンGOのレイドバトルを通して知りました。

Initially, the Max Raid Battles were called something more generic like "cooperative battles," but following Pokémon Go's implementation of co-op raids, the word was entered into the vocabularies of Pokémon fans across the globe. "The initial concept of having cooperative battles against a Pokémon – the raid idea – came before raids were even implemented in Pokémon Go, but we saw Pokémon Go implement this raid feature and how popular it was for people to get together in the same space and enjoy these cooperative experiences," director Shigeru Ohmori says.

ポケモンGOには影響力があると思いました。ポケモンGOのレイドバトルを楽しむのに、プレイヤーがハードになる必要はありません。友達を気軽に招待することができます。ソード・シールドのレイドバトルにもそのような要素を持たせたいと考えました」

"I think there was some influence like how in Pokémon Go, you don’t need to be a hardcore battler to enjoy the raid battles. It’s really easy to invite a friend. We wanted to have that element in Sword and Shield’s raid encounters as well."

 

大森氏はこれらのレイドバトルを楽しむためにプレイヤーがハードにやる必要はないという考えが気に入っているようですが、岩尾氏は「そこらへんを歩いてすぐに最高ランクのポケモンをたおすことができるようになる」わけではないと注意しました。

While Ohmori likes the idea of not having to be a hardcore battler to enjoy these raid encounters, planning director Kazumasa Iwao cautions that you shouldn't expect to walk right in and take down the highest-ranked beasts.

岩尾氏「それらの一部のポケモンは倒すのがかなり難しいでしょう。これまでのポケモンのゲームシリーズでは見たことのないような難易度になると思いますが、マックスレイドバトルの難易度にはかなりの幅があります」

"I think some of them are going to be pretty difficult," Iwao says. "I think it’s going to have a kind of difficulty we haven’t seen in a lot of main series Pokémon games up until now, but there is a wide spread of difficulties even in the Max Raid Battles.

ポケモンGOのレイドバトルと同じように、マックスレイドバトルにはランクがあります。ソード・シールドでは星によってランク付けされていて、星の数が多いほど難易度が高くなります。「最初はすこし簡単で、あなたのポケモンの強さに基づいた難易度を選択することができます。ベテランのプレイヤーである私でさえ、星5ランクのマックスレイドバトルには勝てないでしょう」

Much like the raids in Pokémon Go, Max Raid Battles are represented by a ranking system. In Sword and Shield, they're ranked by stars; the more stars a Max Raid Battle has, the more difficult it is. "It starts out a little easier, then you can choose the difficulty based on how powerful your Pokémon are," Iwao says. "Even for me, a seasoned Pokémon player, even if I go with one of the five-star Max Raid Battles, I can definitely run into situations where I’m not able to win."